6 טעויות שעורכי דין עושים בתוכן שלהם – ואיך להימנע מהן

המתחרים שלך כותבים, מופיעים בגוגל ומביאים לקוחות – ואתה? עדיין לא בטוח מה לכתוב ואיך. המאמר הזה חושף את 6 הטעויות הכי נפוצות שעורכי דין עושים בתוכן שלהם, עם דוגמאות, פתרונות וכלים לקידום אורגני ובינה מלאכותית.

עורך דין עצמאי או בעל משרד קטן? אולי בדיוק פרשת ממשרד גדול ויצאת לדרך עצמאית עם משרד בוטיק משלך? כך או אחרת – יש סיכוי לא רע שאתה כבר מרגיש את הלחץ.

המתחרים שלך מפרסמים בכל מקום, מופיעים בגוגל (פתאום הם בראש תוצאות החיפוש בעמוד הראשון! איך הם הגיעו לשם??? גוגל החלו לשבץ שם עורכי דין שכותבים נכון ומופיעים בתוצאות בינה מלאכותית, כתבתי על זה כאן), כותבים פוסטים, מעלים מאמרים…

ואתה? אתה יודע שאתה צריך תוכן משפטי איכותי, אבל לא תמיד יודע איך, מה או למה. וחוץ מזה, למי יש זמן לזה בכלל?

כתיבת תוכן לעורכי דין הפכה בשנים האחרונות לאחד הכלים השיווקיים המשפיעים ביותר, במיוחד כשמדובר על שיווק אורגני בגוגל לעורכי דין. בטח שמעת את המשפט "התוכן הוא המלך", אבל אם לא עושים את זה נכון – זה פשוט לא עובד.

אני פה לנסות לעזור קצת. כעורכת דין ותיקה שכותבת תוכן שיווקי לקידום אורגני וקידום בתוצאות בינה מלאכותית לעורכי דין בלבד, סיכמתי עבורכם את 6 הטעויות הכי נפוצות וקריטיות שאני מוצאת ברשת אצל עורכי דין. מניסיוני, גם שיפור קטן וחלקי עושה הבדל. אז שנתחיל?

הנה 6 טעויות נפוצות בשיווק דיגיטלי לעורכי דין – ואיך להימנע מהן:

טעות #1: כתיבה בשפה משפטית גבוהה מדי – מדברים לקולגות ולא ללקוחות

שיווק טוב לעורכי דין מתחיל בהבנה של קהל היעד. כשאתה כותב כמו פסק דין – אתה מדבר למי שכבר מבין. הכול טוב ויפה, ואני יודעת מניסיוני כמה קשה להשתחרר מזה ועד כמה הכתיבה המשפטית (שלא לדבר על שילוב ארמית…) טבועה אצלנו עוד מימי הלימודים, אבל הלקוח הפוטנציאלי שלך מחפש תשובות פשוטות לשאלות יומיומיות. כואב לו, והוא מחפש פתרון. אם לא תדבר אליו בשפה שהוא מבין ולא תענה בדיוק על השאלה שלו במילים בהן הוא שאל אותה – לא תיחשב כתשובה אפשרית עבורו ורוב הסיכויים שהוא לא יראה את התוכן שלך כלל. רוצה דוגמה?

לקוח שלי נהג לכתוב בפרסומיו "הגשתי בקשה לצו מניעה זמני". טכנית? שיקוף מדויק של המציאות ופעולה משפטית מתבקשת באותן נסיבות. בפועל? לקוח פוטנציאלי שקורא את זה לא מבין בהכרח (ואני עדינה…) איך צו מניעה קשור למקרה שלו. שינינו את הנוסח ל: "ביקשתי מבית המשפט לעצור את ההליכים כדי להגן על הלקוח" – וזה עשה הבדל משמעותי.

✍️ המלצה: כתיבת תוכן משפטי איכותי מחייבת תרגום של שפה מקצועית לעברית פשוטה – מבלי לאבד את הסמכות שלך. אתה צריך להנגיש את עולם המשפט למציאות היום-יומית בה הלקוח פוגש בו. אתה הגשר בין עולם המשפט ללקוח, גם מילולית.

טעות #2: כתיבה שלא עונה על שאלות אמיתיות

רוב הלקוחות שמגיעים דרך גוגל – מחפשים מענה לשאלה אחת. הם לא רוצים סיפור, ולא תקציר פסק דין. הם לא מחפשים הלכה תקדימית או ניתוח משפטי מובנה ומוסדר. כואב להם – והם רוצים ממך תרופה.

הנה דוגמאות לשאלות שגולשים מחפשים ברשת, ושילוב שלהן בתוכן שלך יבליט אותו בגוגל:

  • האם אפשר לפטר אותי בלי שימוע?
  • מה עושים כשבן הזוג עזב את הדירה?
  • תוך כמה זמן צריך להגיש תביעה נזיקית?

כל אלו הן שאלות שיכולות להפוך לבסיס מצוין עבור כתיבת מאמרים משפטיים שמקודמים בגוגל.

✍️ המלצה: בכל פסקה כלול שאלה. אישית אני מרבה לנסח את כותרות המשנה שלי כשאלות של גולשים. זה לא רק טוב לקורא – זה מפתח ב־AEO (התאמה לבינות כמו גוגל ו-ChatGPT, שמחפשות מידע שנראה חזותית בדיוק כמו שגולשים מחפשים). התחום הזה לא מפותח דיו כרגע והתחרות נמוכה יחסית – נצל זאת עכשיו! בשוק המוצף שלנו תרוויח מכך משמעותית.

Article content

טעות #3: חוסר התאמה ל-SEO ולעקרונות של נוכחות דיגיטלית לעורכי דין

גם התוכן המעולה ביותר לא יופיע מעצמו בגוגל. אם לא שילבת מילות מפתח רלוונטיות אחרי מחקר מעמיק, לא בנית היררכיה נכונה של כותרות (H1, H2, H3) ולא שמרת על מבנה שמאפשר לגוגל להבין על מה אתה מדבר – האתר שלך פשוט לא יגיע לעמוד הראשון. זה לא אישי כמובן, גוגל פשוט לא יידע "לקרוא" אותו – ולא ישלב אותו בתוצאותיו.

שיווק אורגני SEO לעורכי דין דורש:

  • שילוב חכם של ביטויים כמו “עורך דין תעבורה בתל אביב” או “פירוק שיתוף בדירת ירושה”.
  • שימוש נכון בכותרות פנימיות.
  • הטמעה של שאלות ותשובות לאורך המאמר (AEO) וגם בסופו (כולל הטמעת סכמת FAQ שהגולשים לא רואים – אבל מנועי החיפוש בהחלט כן, ואפילו מתעדפים).

✍️ המלצה: רוצה לבדוק אם התוכן שלך מקודם אורגנית בגוגל? אם הוא לא עונה על שאלות נפוצות – הוא כנראה לא. שפר זאת! בעידן הבינה המלאכותית אתה יכול לעשות זאת בקלות יחסית (רק השתמש בה בחוכמה ושיקול דעת כמו שאתה יודע, כן? אני מרחיבה על זה כאן בסעיף 6)

טעות #4: אין אסטרטגיית תוכן – רק כיבוי שריפות רעיוני וחוסר עקביות

האתר יפה, הפוסט מושקע, אבל אין לך מושג מה יקרה בשבוע הבא. עולה רעיון? אתה פשוט כותב. האם זה משרת את השירותים שלך? התדמית שלך? סוג הלקוחות שאתה רוצה למשוך? האם זה כתוב כמו שגולשים מחפשים (כמה שלא אחזור על זה – עדיין לא ישקף את הקריטיות של הנושא…)? תוכן צריך לתכנן, כמו התנהלות בתיק טוב.

טעויות נפוצות בתוכן דיגיטלי של עורכי דין:

  • כתיבה מזדמנת ללא כיוון.
  • מחזור תכנים ישנים שלא מביאים גולשים.
  • השארת תכנים לא רלוונטיים ולא מעודכנים – שעלולים לגרום נזק (ומניסיון – לא רק תדמיתי)
  • אין מדידה או מעקב אחר תוצאות (יש מדריך חינמי בעמוד שלי למדידת ביצועי אינסטגרם –היעזר בו). לא ממנפים את מה שעובד, "ממציאים את הגלגל" כל פעם מחדש.

✍️ המלצה: בנה אסטרטגיה. אני בונה לכל לקוח מפת תוכן חודשית שמכסה גם SEO לעורכי דין, גם AEO, וגם בידול מקצועי ברור. לא עוד בלוג שלא מתעדכן – אלא מערכת חכמה שמביאה פניות. יש מגוון סוגי תוכן שאפשר להעלות, ולכל אחד מטרה אחרת: יש תוכן שמציג את המומחיות שלך, יש שמראה סיפורי הצלחה, יש שמעודד מעורבות ופניות גולשים, יש שמשקף את תפיסת העולם שלך… זו תורה שלמה. מוזמן לפנות אליי להרחבה ויישום גם אצלך.

טעות #5: תוכן שלא עומד בכללי האתיקה

וואו, אני צריכה לכתוב על זה מאמר נפרד. כאן הטעות עלולה לעלות ביוקר. בבקשה חדל עם ניסוחים כמו: “עורך הדין הכי טוב בארץ” (שלא לדבר על "העורך דין הכי טוב בארץ" – גם את זה לצערי אני רואה), “הפיצוי מובטח”, “הלקוח זכה בזכותנו”, "מומחה ארצי לנזיקין"… שים לב שכללי האתיקה גם אוסרים התייחסות לתשלום בפרסומים של עורכי דין – אסור לכתוב "פגישה ראשונית ללא עלות", "הנחה", "חינם", לא קיבלת לא שילמת", להציע מבצעים, לשדל או להלחיץ את הלקוח כדי שיפנה אלינו…

כל אלה לא רק אסורים – אלא גם פוגעים באמינות שלך. כן, אני יודעת, זה קיים בפרסומים של עורכי דין ולא נדיר כמו שהיינו מצפים. אבל אתה? עכשיו אתה יודע לעשות את זה נכון, אז שמור על הרישיון היקר שלך.

✍️ המלצה: מה כן לכתוב?

  • הסבר בגובה העיניים.
  • הצגת תחומי עיסוק באופן ברור בלי תארים וקישוטים ("מטפל ב…", "עוסק ב"…), ניתן גם לציין את שנות הוותק שלך
  • כלול קריאה עדינה לפעולה
Article content

טעות #6: הסתמכות עיוורת על בינה מלאכותית: צ’אט GPT זה לא לפסיקה!

מניחה שכולנו ראינו בזמן האחרון יותר מפסיקה אחת שבה אחד הצדדים הסתמך על יצירי בינה מלאכותית שלא היו ולא נבראו, וההשלכות קשות ומביכות. אני כותבת את השורות האלה מתוך ניסיון אישי, כמי שעובדת יומיום עם בינה מלאכותית – ולצד זה גם כעורכת דין.

אני פוגשת יותר ויותר עורכי דין שמבקשים "לייעל" את השיווק וכתיבת התוכן שלהם באמצעות כלים כמו ChatGPT, Claude וכד'. חשוב לי להדגיש – זה מעולה ככלי עזר, אבל זה לא מקור מידע משפטי! הצ'אט לא בנוי לתת לכם תשובות מוסמכות של פסיקה, חקיקה וכו'. האלגוריתם שלו בנוי כך שכשהוא לא יודע – הוא ממציא (באמינות רבה יש לציין), ואנחנו חייבים להיות זהירים במיוחד.

✍️ המלצה: צ'אט GPT לא מחובר למאגרים משפטיים עדכניים, יש מאגרים ייעודיים לכך חלקם משולבי בינה מלאכותית לאיתור יעיל של חומרים מהימנים. הצ'אט לא מחליף חיפוש בפסקי דין, לא יודע לצטט חקיקה נכונה, ולא מחויב לכללי האתיקה. בדקו אותו, בקשו אסמכתאות לדבריו ואמתו אותן, כתבו לו גם במפורש לא להמציא אם אינו יודע את התשובה –כל כאלה (ועוד, אני מפרסמת מדי פעם תוכן מועיל בנושא) יפחיתו משמעותית את הסיכון.

מעבר לסיכון האתי, אם תעתיקו ממנו מילה במילה – תקבלו תוכן גנרי, שטחי, לפעמים שגוי ולעיתים גם מועתק. זה פוגע לא רק במוניטין שלכם – אלא גם באמינות מול לקוחות, קולגות, ובמקרים מסוימים גם בקידום האורגני בגוגל.

✍️ המלצה 2: מה כן עושים?

  • משתמשים בבינה מלאכותית ככלי לתמיכה – לא ככותב ראשי.
  • מאמתים כל טענה במאגרים משפטיים ייעודיים
  • מבצעים עריכה אנושית – שתהפוך את התוכן למדויק, אישי ובעל ערך ממשי ללקוח.

לסיכום:

אם אתה כבר משקיע זמן בכתיבה (וכתיבה איכותית דורשת זמן), עשה זאת נכון. אם אתה רוצה למשוך לקוחות – דבר אליהם, לא אל שופטים. אם אתה רוצה שגוגל ישים לב – תכתוב לא רק מה שאתה יודע, אלא לפי איך שמחפשים אותך.

📩 רוצה שאבדוק איך נראה התוכן שלך בעיניים של לקוח פוטנציאלי? שאוודא שגוגל קורא אותו? ומה עם בינה מלאכותית – אתה מופיע בה? אני מציעה בדיקת נוכחות דיגיטלית מקיפה לעורכי דין, כולל בדיקת קידום אורגני SEO והופעה בתוצאות בינה מלאכותית GEO AEO. בסיום תקבל הצעות לשדרוג תוכן קיים, או כתיבה אישית של תוכן איכותי שכזה. מוזמן ליצור איתי קשר לשיחת היכרות –בלי התחייבות, עם תוצאות.

וכעת כמו שהמלצתי – שאלות ותשובות נפוצות!

שאלות ותשובות נפוצות

מה ההבדל בין תוכן רגיל לתוכן מקודם בגוגל לעורכי דין?

תוכן רגיל הוא כל טקסט שאתה מפרסם. תוכן מקודם (SEO) מותאם למנועי חיפוש: כולל מילות מפתח, מבנה ברור, וקישורים פנימיים – כדי להביא אותך לראש התוצאות.

AEO = Answer Engine Optimization זו התאמה של התוכן לבינות מלאכותיות, ע"י שילוב שאלות-תשובות, ניסוח חד, ופסקאות קצרות. זה משלים את ה־SEO ומבטיח שהתוכן שלך יקבל חשיפה בגוגל גם לפי האלגוריתם החדש.

אפשר – אבל בזהירות. אל תסתמך עליו כמקור משפטי. השתמש בו להשראה, מבנה רעיוני או עריכה ראשונית. בדוק כל עובדה משפטית מול מאגר מוסמך.

  • הופעה בגוגל במיקום טוב תחת מילות מפתח רלוונטיות
  • עלייה בפניות מהאתר
  • חיזוק של מוניטין מקצועי ונוכחות דיגיטלית עקבית